کمي طاقت داشته باشيد...
عنوان پاسخ بازديد توسط
20 2493 admin_piranshahrnet
0 831 admin_piranshahrnet
8 1500 admin_piranshahrnet
0 987 admin_piranshahrnet
0 961 admin_piranshahrnet
0 1018 admin_piranshahrnet
4 1261 admin_piranshahrnet
0 953 admin_piranshahrnet
0 936 admin_piranshahrnet
0 809 admin_piranshahrnet
0 782 admin_piranshahrnet
0 889 admin_piranshahrnet


فتوای مفتی بزرگ جهان اسلام محمد بن صالح العثیمین

درپاسخ به کسانیکه تکفیر یهود و نصاری را جایز نمی دانند

از جناب شیخ سؤال شد : در خصوص سخن یکی از وعّاظ مسجدی از مساجد اروپا که گفته است " تکفیر یهود و نصاری جایز نیست" چه می فرمایید ؟

 فرمود : می گویم : این سخن که از این مرد گمراه صادر شده ، قطعاً کفر است ، زیرا الله ـ عزّوجلّ ـ یهود و نصاری را در کتابش تکفیر نموده است ، الله تعالی می فرماید : ( وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ذَلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ (*) اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَهًا وَاحِدًا لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ) . سوره توبه 30-31 ـ « ویهود گفتند عزیر ، و نصاری گفتند مسیح ، پسر خداست و این سخنان را که اینها بر زبان میرانند ، خود را به کیش کافران مشرک پیشین نزدیک و مشابه میکنند ، خدا آنها را هلاک و نابود کند چرا آنها باز بخدا دروغ بستند . (*) علما و راهبان خود را بمقام ربوبیت شناخته و خدا را نشناختند و نیز مسیح پسر مریم را بالوهیت گرفتند ، در صورتیکه مأمور نبودند ، جز آنکه خدای یکتائی را پرستش کنند که منزه و برتر از آنست که با او شریک قرار میدهند . این آیات بر مشرک بودن آنان دلالت دارد ، الله تعا لی در آیات دیگری به صراحت تمام آنان را تکفیر نموده است ، چنانکه می فرماید : ( لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ) . سوره المائده ـ 17 « همانا آنانکه گفتند خدا محققاً همان مسیح ابن مریم است ، کافر شدند » . ( لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ) . سوره المائده ـ 73 ـ «آنکسانیکه سه خدا قائل شدند ـ اب و ابن و روح القدس را خدا گفتند ـ کافر گردیدند » . ( لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ) . سوره المائده ـ 78 ـ «کافران بنی اسرائیل بزبان داود و عیسی بن مریم لعنت کرده شدند » . ( إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ ) . سوره البینه ـ 6 ـ « محققاً آنانکه از اهل کتاب کافر شدند ، آنها با مشرکان همه در آتش دوزخند » .

آیات و احادیث در این خصوص بسیارند ، بنابراین هرکس کافر بودن یهود ونصاری را انکار نماید ـ آنکسانیکه به محمد صلی الله علیه و سلم ایمان نیاورده اند و او را تکذیب نموده اند که در واقع الله عزّوجلّ را تکذیب نموده اند و تکذیب الله کفر است ـ همچنین هر کس در مورد تکفیر یهود و نصاری شک بورزد ، بی تردید کافر میشود .

سبحان الله !!! این مرد چگونه روا دیده که بگوید اطلاق کفر برآنان جایز نیست در حالیکه آنان می گویند همانا الله سومین سه نفر است ؟ بتحقیق آفریدگارشان آنان را تکفیر نموده است ، چگونه راضی میشود آنان کافر شمرده نشوند حال آنکه آنها می گویند : مسیح پسر خدا است ، و می گویند : دست خداوند بسته است ، و می گویند : الله فقیر است وما ثروتمند هستیم ؟!

چگونه راضی نمی شود آنان تکفیر شوند و کلمه کفر بر آنها اطلاق گردد ، در حالیکه آنان پروردگارشان را با این اوصاف ناپسند که همه اش عیب و ایراد و ناسزا و دشنام است توصیف می کنند ؟!.

من این مرد را فرا می خوانم ، از او می خواهم بسوی خداوند عزّو جلّ باز گردد و توبه نماید و این فرموده الله تعالی را بخواند که می فرماید : ( وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ ) . سوره القلم ـ 9 ـ « کافران بسیار مایلند که تو با آنها مدارا کنی تا آنها هم با تو مدارا کنند » . در خصوص تکفیرشان با آنان مدارا مکن ، و برای همگان آشکارا بیان نما که آنان کافرند ، و آنها همنشینان دوزخند .

پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود : « والذی نفسی بیده ، لا یسمع بی یهودیٌ و لا نصرانیٌ من هذه الامه – ای أمه الدعوه- ثم لا یتبع ما جئت به ، او قال لا یؤمن بما جئت به الا کان من أصحاب النار». « قسم به کسی که جان من در دست اوست هر فردی از این امت ـ منظور امت دعوه [ تمام انسانها از بعثت پیامبر صلی الله علیه وسلم تا آخرین انسانی که دنیا را وداع گوید ] است ـ خواه یهودی باشد یا نصرانی ، سخن من را بشنود سپس از آنچه آورده ام تبعیت نکند ، یا فرمود به آنچه آورده ام ، ایمان نیآورد ، در زمره یاران دوزخ قرار می گیرد » .

پس بر گوینده این سخن واجب است ،که بسوی پروردگارش بازگردد و توبه نماید ، وبطور علنی و بدون پیرایه صراحتاً اعلام دارد که آنها ـ یهود و نصاری ـکافر هستند ، و یاران آتشند ، و بر آنان واجب است که از پیامبر أمی محمد صلی الله علیه و سلم پیروی نمایند ، وآن در تورات و انجیلی که در نزد خود دارند مکتوب و نوشته شده است ؛ ( يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آَمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) . سوره الأعراف ـ 157ـ « آنها را امر به نیکوئی و نهی از زشتی خواهد کرد و بر آنان هر طعام پاکیزه و مطبوع را حلال و هر پلید منفور را حرام میگرداند و احکام پر رنج و مشقتی را که چون زنجیر بگردن خود نهاده اند همه را بر می دارد پس آنانکه باو گرویدند و از او حرمت و عزت نگاهداشتند و یاری او کردند و نوری را که باو نازل شد پیروی نمودند آن گروه بحقیقت رستگاران عالمند » . و آن بشارت عیسی بن مریم علیه الصلاه و السلام می باشد .

خداوند از زبان عیسی بن مریم چنین بیان می فرماید : ( يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ ) . سوره الصف ـ 6 ـ « ای بنی اسرائیل من همانا رسول خدا بسوی شما هستم و بحقانیت کتاب تورات که مقابل من است تصدیق میکنم و نیز شما را مژده میدهم که بعد از من رسول بزرگواری که نامش «در انجیل من » احمد است بیاید چون آن رسول با آیات و معجزات بسوی خلق آمد گفتند این «معجزات و قرآن او » سحری آشکار است » .

مصداق این فرموده خداوند ( لما جاءهم ) کیست ...؟ چه کسی بسوی آنان آمد ...؟ کسی که آمدنش را بشارت داده اند ، احمد است ، چون آن رسول با آیات و معجزات بسوی خلق آمد گفتند این «معجزات و قرآن او » سحری آشکار است . بهمین جهت این ادعای نصاری را رد می کنیم که می گویند : همانا کسی را که عیسی به آمدنش بشارت داده احمد است نه محمد ، در پاسخ می گوییم : خداوند می فرماید : ( فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ) . هنگامیکه آن رسول با آیات و معجزات بسوی خلق آمد . پس از عیسی ، بجز محمد صلی الله علیه و سلم کسی که دارای این ویژگی ها باشد بسویتان نیامده است ، و محمد همان احمد است ، لیکن خداوند به عیسی وحی نمود که محمد را احمد خطاب نماید ، زیرا احمد اسم تفضیل از الحمد است ، پس او «محمد صلی الله علیه و سلم » شایسته ترین و ستوده ترینِ مردمان است در نزد خدا ، پس او ستوده ترینِ مخلوقات است در اوصاف کمال ، پس محمد علیه الصلاه و السلام احمد الناس است در نزد خداوند ، لذا استعمال صیغه تفضیل از باب اسم فاعل این معنی و مفهوم را می رساند که محمد صلی الله علیه أحمد الناس می باشد ، بدین معناست که احقُ الناس که شایستگی این را دارد احمد خطاب شود تنها اوست ، لذا صیغه تفضیل آن از باب اسم مفعول ساخته شده است ، پس او حامد و محمود است بر وجه کاملترین صیغه الحمد که احمد بر آن دلالت دارد .

همانا می گویم : هر کس بپندارد که در زمین دین دیگری بجز اسلام وجود دارد که مورد پذیرش خداوند است ، چنین فردی کافر است و هیچ شک و تردیدی در کفر وی نیست ، زیرا الله عزّوجلّ در کتابش چنین می فرماید : ( وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآَخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ) . سوره آل عمران ـ 85 ـ « هر کس غیر از اسلام دینی اختیار کند هرگز از او پذیرفته نیست و او در آخرت از زیانکاران است » . همچنین می فرماید : ( الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ) . سوره المائده ـ 3 ـ « امروز دین شما را بحد کمال رسانیدم و بر شما نعمت را تمام کردم و بهترین آئین را که اسلام است برایتان برگزیدم » .

براین اساس برای سومین بار تکرار می کنم که گوینده این سخن بسوی خداوند عزّو جلّ باز گردد و توبه نماید و برای تمام مردم بیان دارد که یهود و نصاری کافر هستند ، زیرا حجت برآنها اقامه شده وابلاغ رسالت به آنان رسیده است ولی آنها از روی عناد و سرکشی کافر شده اند .

همانا یهود چنین توصیف میشوند که آنان مغضوب علیهم هستند ، زیرا حق را دانستند و با آن مخالفت کردند ، و نصاری اینگونه توصیف می شوند که آنان ضال و گمراه هستند ، زیرا خواستند حق را دریابند ولی از رسیدن به آن بازماندند و گمراه شدند ، اما اینک همگی حق را را دانسته و آن را شناخته اند ، ولی با آن به مخالفت برخواسته اند ، به همین دلیل جملگی مستحق این هستند که مورد غضب خداوند قرار گیرند و مغضوب علیهم باشند ، لذا تمام یهودیان ونصرانی های جهان را فرا می خوانم که به خداوند و جمیع پیامبرانش ایمان بیاورند و از محمد صلی الله علیه و سلم پیروی نمایند ، زیرا این همان چیزی است که در کتابهایشان به آن فرمان داده شده اند ، چنانکه خداوند تعالی می فرماید : ( وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُمْ بِآَيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ (156) الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آَمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (157) ـ الاعراف ـ « و رحمت من همه موجودات را فرا گرفته و البته برای آنانکه راه تقوی پیش گیرند و زکات می دهند و بآیات خدا میگروند ، آن رحمت را بر آنها حتم و لازم خواهیم کرد (*) آنانکه پیروی کنند از رسول و پیغمبر أمی که در تورات و انجیلی که در دست آنها ست ، نگاشته می یابند ، آنها را امر به نیکوئی و نهی از زشتی خواهد کرد و بر ایشان هر طعام پاکیزه و مطبوع را حلال و هر پلید منفور را حرام میگرداند و احکام پر رنج و مشقتی را که چون زنجیر بگردن خود نهاده اند همه را بر می دارد پس آنانکه باو گرویدند و از او حرمت و عزت نگاهداشتند و یاری او کردند و نوری را که باو نازل شد [ قرآن و سنت ] پیروی نمودند آن گروه بحقیقت رستگاران عالمند » .

 ( قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ فَآَمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (158) ـ الاعراف ـ « بگو ای مردم که من بر همه شما جنس بشر رسول خدایم آن خدائکه آسمان و زمین همه ملک اوست هیچ معبودی جز او شایسته پرستش نیست ،که او زنده می کند و می میراند پس بخدا و سخنان خدا گرود ، شما باید پیرو او شوید تا هدایت یابید » .

تمام نصاری و یهود را فرامی خوانم که بیایید و از دو پاداش بهره مند شوید ؛ چنانکه پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود : « ثلاثه لهم أجران : رجل من اهل الکتاب آمن بنبیه و آمن بمحمدٍ ، صلی الله علیه و سلم ،... » . ـ حدیث متفق علیه ـ « سه کس هستند که از خداوند دو پاداش می گیرند : مردی از اهل کتاب که به پیامبر خودش و به محمد صلی الله علیه وسلم ایمان بیاورد ،... » .

صاحب کتاب الإقناع در باب حکم مرتد پس از پرداختن به موضوع وشرح و بسط آن می فرماید : « أو لم یُکفِّر من دَانَ بغیر الإسلام کالنصاری ، أو شک فی کفرهم ، أوصحّح مذهبَهم فهو کافرٌ ». یا کسی را که پایبند غیر اسلام شده است ، مانند نصاری ،کافر نشمارد ، یا درکافر بودنشان تردید نماید ،یا مذهب و آئین آنان را صحیح بداند ، کافر است .

از شیخ الإسلام نقل شده است که فرمود : « من إعتقدَ أنَّ الکنائسَ بیوتُ الله ، و أن اللهَ یُعبد فیها ، و أن ما یفعله الیهود و النصاری عباده لله و طاعه له و لرسوله ، أو أنه یحب ذلک أو یرضاه ، أو أعانهم علی فتحها ، و إقامه دینهم ، و أن ذلک قربه أو طاعه فهو کافر ». هرکس چنین عقیده ای داشته باشد که کلیساها خانه های خداوند هستند ، و الله در آنجا عبادت می شود ، وآنچه را که یهود و نصاری انجام می دهند عبادت خداوند و پیروی از او ، و پیامبرش است ، و یا ازآن خوشش آید و به آن راضی شود ، ویا برای مهیا نمودن آن و بر پائی دین و آئینشان به آنان یاری رساند ، و آنرا وسیله قرب و طاعت بداند ، پس او کافر است .

همچنین در جایی دیگر میفرماید : « من اعتقد أن زیاره أهل الذمه فی کنائسهم قربه الی الله فهو مرتد » . هر کس معتقد باشد که دیدار اهل ذمه در کلیساهایشان وسیله تقرب جستن به خداوند است ، اوکافر است.

این سخنان آنچه را که در صدر جواب بیان نمودیم تأیید مینماید ، واین فتوی امری است که هیچ اشکالی در آن نیست . والله المستعان.  

 

منبع: مجموع فتاوی و رسائل جناب شیخ محمد بن صالح العثیمین مجلد سوم ص 18 ـ 23 

بخش نظرات براي پاسخ به سوالات و يا اظهار نظرات و حمايت هاي شما در مورد مطلب جاري است.
پس به همين دليل ازتون ممنون ميشيم که سوالات غيرمرتبط با اين مطلب را در انجمن هاي سايت مطرح کنيد . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نيز نظري براي اين مطلب ارسال نماييد:


کد امنیتی رفرش