کمي طاقت داشته باشيد...
عنوان پاسخ بازديد توسط
20 2486 admin_piranshahrnet
0 826 admin_piranshahrnet
8 1492 admin_piranshahrnet
0 982 admin_piranshahrnet
0 954 admin_piranshahrnet
0 1012 admin_piranshahrnet
4 1254 admin_piranshahrnet
0 947 admin_piranshahrnet
0 931 admin_piranshahrnet
0 805 admin_piranshahrnet
0 778 admin_piranshahrnet
0 884 admin_piranshahrnet


چه چیزی موجب آلودگی هوا می شود؟

ل

 

 

مواد آلوده کننده چیستند؟

•    مونوکسید کربن (CO):

گاز سمی مونوکسید کربن به طور عمده مربوط به ماشین هایی است که مصرف سوخت آنها بنزین است.

این ماشین ها مقدار زیادی گاز CO را از طریق لوله اگزوز وارد هوا می‌کنند.

•    دی اکسید گوگرد :

عمدتا مربوط به نفت کوره (نفت سیاه) است که در بعضی کارخانه ها و تاسیسات حرارت مرکزی و تولید نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

•    اکسیدهای نیتروژن دار:

به طور عمده مربوط به نفت کوره ، گازوئیل و مقدار کمتری مربوط به مصرف بنزین و نفت سفید است. مثلاً اوتوبوس ها و کامیون ها باعث تولید این گاز می شود .

•    هیدروکربن‌های سوخته نشده :

عمدتا مربوط به خودروهایی است که بنزین مصرف می‌کنند. نفت کوره و گازوئیل در این مورد سهم کمتری دارند.

•    ذرات ریز معلق :

به طور عمده از سوختن نفت کوره حاصل می‌شود.

•    برمید سرب :

در نتیجه مصرف بنزین در موتور اتومبیل‌ها حاصل می‌شود.

•    سایر ترکیبات سربی :

بنزین خودروها اغلب دارای ماده‌ای به نام تترا اتیل سرب است، که به منظور روان کردن کار سوپاپ‌ها و بهسوزی بنزین به آن اضافه می‌شود.

این ماده هنگام سوختن بنزین باعث پراکنده شدن ذره‌های جامد و معلق ترکیبات سرب در هوا می‌شود که هم سمی‌اند و هم به صورت رسوب‌های جامد وارد دستگاه تنفسی می‌شوند.

 

 

 

 

چرا اصراف کار بدی است؟

اسراف و تبذير از جمله مشکلات و معضلات فردي و اجتماعي است که از همواره خانواده ها و جوامع به آن مبتلا بوده و هستند. اين عمل جزء گناهان کبيره اي است که به فرمايش فقها به ادله ي اربعه حرام است. تجمل پرستي،مصرف گرايي،چشم و هم چشمي،ريخت و پاش هاي بي حد و حساب باعث شده که برخي مواقع حتي خانواده هاي کم بضاعت نيزخيلي مواقع نادانسته خود را گرفتاراين بليه مي کنند و اين درحالي است که درآيات و سخنان حضرات معصومين (ع) از گونه هاي مختلف اسراف و تبذير در امورمالي،اعتقادي،قضايي و کيفري،اخلاق و رفتارفردي و اجتماعي،خروج از حد اعتدال و انحراف از قانون فطرت به شدت نهي شده و آن را عملي فرعوني دانسته و به مسرفين وعده عذاب داده و آنها را اصحاب النار ناميده است.  براي اسراف و تبذير درقرآن و روايات آثار دنيوي دربعد فردي و اجتماعي نيز اخروي ذکر شده است که لازم است ضمن آسيب شناسي و شناخت عوامل و ريشه هاي آن، به مبارزه با اين پديده اقدام نمود.با عنايت به اين که قرآن کريم کتاب تعليم و تربيت است و پيامبراعظم (ص) بزرگترين هنرخود را تزکيه و تربيت نفوس معرفي کرده اند،به مدد آيات و روايات و بهره مندي از روش هاي تربيت شناختي،رفتاري و عاطفي مي توان با معظل اسراف و تبذير مبارزه کرده،از بروز آن پيشگيري نمود. بي شک فاصله گرفتن از اسراف و تبذير در زندگي فردي و اجتماعي آثار و برکات شيريني را ارزاني خانواده ها و جوامع خواهد کرد.

اسراف درمال  اسراف و تبذيردرخصوص مال را مي توان در زيرمجموعه اسراف در مصارف شخصي و اسراف درمصارفي که به خاطر ديگران انجام مي شود،مورد بحث قرار دارد.

1. اسراف در مصارف شخصي

1. 1. اسراف در مايحتاج زندگي

ريخت و پاش و اسرافي که در بعد اقتصادي بيشترمورد توجه است و موجب تضعيف بنيه مالي محرومان و لذت طلبي مسرفان مي شود همين نوع اسراف است. همان که کريمه «... وکلوا واشربوا و لا تسرفوا أنّه لا يحب المسرفين» (اعراف، 31) به آن اشاره دارد. ولخرجي در مصارف شخصي يکي از بلاهاي بزرگ اجتماعي است که به صورت اسراف در خوردن و آشاميدن و زياده روي در حرام شمردن نعمت هاي الهي فقر و محروميت را به انسان ارزاني مي کند.

خداوند متعال درکريمه 141سوره انعام مي فرمايد: «... کلوا من ثمره إذا أثمر و ءاتوا حقه يوم حصاده و لا تسرفوا أنّه لا يحب المسرفين» از ميوه آن ـ چون ثمر داردـ بخوريد و حق (بينوايان از) آن را روز بهره برداي ازآن بدهيد،و[لي] زياده روي مکنيد که او اسراف کاران را دوست ندارد.

علامه طباطبايي مي فرمايد: «لاتسرفوا» معنايش اين است که دراستفاده از اين ميوه ها و غلات ازآن حدي که براي معاش شما صالح و مفيد است تجاوز مکنيد، درست است که شما صاحب آن هستيد و ليکن نمي توانيد در خوردن آن و بذل و بخشش از آن زياده روي کنيد و يا در غيرآن مصرفي که خدا معين نموده به کار بريد.(طباطبايي، 1363، ج 7، ص 501)  اسراف در مصارف شخصي، باعث محروميت انسان از محبت الهي مي شود. اين محروميت به خاطرتضييع و اتلاف نعمت هاي الهي، مصرف بيش از ميزان درآمد،مصرف بيش از حد و افزون بر نياز و بدون استفاده گذاشتن سرمايه به انسان تعلق مي گيرد،که لازم است هرانساني با عنايت به مسئوليت خود در قبال خداوند و اجتماعي که درآن زندگي مي کند، در مخارج زندگي خويش اعم از خوراک،پوشاک و وسيله نقليه اعتدال را مراعات نمود و از اسراف دوري کند.

چه چیزی موجب الودگی آبها می شود.

آبهای جاری به دو روش آلوده می شوند :

1- طبیعی

2- به وسیله انسانها

1-  طبیعی :

گاهی اوقات تغییراتی به طور طبیعی در آب ها صورت می گیرد که طبیعی است مانند گل آلود شدن آبها در اثر سیل  به این تغییرات آلودگی طبیعی گفته می شود که به مرور زمان از بین می رود و آب صاف می شود.                                                                       

2-  به وسیله انسان :

بیشتر آلودگی ها در اثر فاضلاب هایی که بدست انسان وارد آبهای جاری می شوند .

فاضلاب ها در واقع مواد پس مانده و غیر قابل استفاده و دور ریختنی هستند که به وسیله انسان وارد طبیعت می شوند . که بیشتر این مواد در طبیعت باقی می مانند و باعث مسمومیت و بیماری انسانها شده و یا باعث از بین رفتن حیوانات ، گیاهان و موجودات ریز درون آب می شوند.

 علاوه بر ماهی ها موجودات ریز زیادی در آب هستند با از بین رفتن این موجودات چرخه ی زندگی در آب و به طبع آن در خشکی ازبین می رود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چه چیزی موجب سلامتی هوا می شود؟

هوا يكي از پنج عنصر ضروري (هوا، آب، غذا، گرما و نور)براي ادامه حيات انسان است. هر فرد روزانه نزديك 22000بار تنفس مي‌كند و تقريباْ به 15 كيلوگرم هوا در روز نياز دارد. معمولاْ انسان مي‌تواند به مدت 5 هفته بدون غذا و مدت 5 روز بدون آب زنده بماند، اما نمي‌تواند بدون هوا حتي 5 دقيقه زنده بماند.

با توجه به گسترش شهرها و افزايش منابع آلاينده‌هاي هوا، هواي اغلب شهرهاي بزرگ و صنعتي آلوده مي‌باشد و با توجه به خطراتي كه اين آلودگي براي سلامت افراد ساكن در مناطق آلوده دارد شناخت و آگاهي نسبت به جوانب مختلف اين مساْله از اهميت بسزائي برخوردار مي باشد و تنها با آگاهي و شناخت از اين مساْله امكان جلوگيري يا كاهش خطرات آن وجود دارد.

بطور كلي در بررسي‌هاي آلودگي هوا سه مرحله مد نظر قرار مي‌گيرد:

الف: نحوه و نوع اتشار آلودگي هوا

ب: نحوه پراكنش آلودگي هوا

ج: تاْثيرات آلودگي هوا

در اين بروشور آموزشي سعي شده است مراحل فوق مورد بررسي قرار گيرد.

2- آلودگي هوا چيست؟

انواع متعددي از آلاينده‌ها در اثر فعاليتهاي طبيعي و مصنوعي ناشي از فعاليتهاي بشر كه در زمين انجام مي‌گيرد، وارد اتمسفر مي‌گردند، بنابراين بطور كلي آلودگي هوا بمعني حضور يك ماده خارجي در هواست. بر اساس يكي از تعاريف، آلودگي هوا بدين صورت تعريف مي‌گردد:

آلودگي هوا عبارتست از وجود هر نوع آلاينده اعم از جامد، مايع، گاز و يا تشعشع پرتوزا و غيرپرتوزا در هوا به تعداد و در مدت زمانيكه كيفيت زندگي را براي انسان و ديگر جانداران به خطر اندازد و يا به آثار باستاني و اموال خسارت وارد آورد.

3-منابع آلاينده هوا:

براي سهولت مطالعه منابع مختلف آلودگي هوا بصورت ذيل دسته‌بندي مي‌شوند:

منابع طبيعي و منابع مصنوعي( خانگي، صنعتي،حمل و نقل )

1-3- منابع طبيعي :

منابع طبيعي آلودگي هوا از قبيل طوفانهاي گرد و غبار، آتش‌سوزي جنگلها، آتشفشانها ، گرده گياهان و نشت گاز طبيعي مي‌باشد و آلودگي ناشي از آنها يك پديده دائمي است كه بعلت گردش فرآيندهاي طبيعي مقدارش كمابيش در سطح زمين ثابت است. مقدار آلودگي طبيعي در مقايسه با آلودگي مصنوعي خيلي بيشتر و قابل توجه مي‌باشد. اما در طبيعت چندين مكانيسم خودپالايي وجود دارد كه سطح زمين را براي حيات موجودات مناسب و قابل تحمل مي‌سازد. نقش انسان در كنترل آلودگي ناشي از منابع طبيعي خيلي كم است. اما انسان بوسيله بر هم زدن تعادل اكولوژيكي و طبيعي ناشي از آلودگي مصنوعي مي‌تواند وضع را بدتر نمايد و به آلودگي طبيعي بيافزايد.

چه چیزی باعث سلامتی آب می شود؟

آب یکی از مواد مایع و فراوان‌ترین مادهٔ مرکب بر روی سطح کره زمین و بستر اولیه حیات به شکلی که امروزه می‌شناسیم، است. بیش از ۷۵٪ وزن یک انسان از آب تشکیل شده‌است و نیز بیش از ۷۰٪ سطح کره زمین را آب پوشانده است (نزدیک به ۳۶۰ میلیون از ۵۱۰ میلیون کیلومتر مربع) با وجود این حجم عظیم آب تنها ۲ درصد از آب‌های کره زمین شیرین و قابل شرب است و باقی آن به علت محلول بودن انواع نمک‌ها خصوصاً نمک طعام غیرقابل استفاده است. از همین دو درصد آب شیرین بیش از ۹۰ درصد به صورت منجمد در دو قطب زمین و دور از دسترس بشر واقع شده‌است.

بیشترین چگالی آب خالص در دمای ۳٫۹۸ درجه سلسیوس (۳۹٫۱۶ درجه فارنهایت) حاصل می‌شود که برابر ۱ گرم بر سانتی‌متر مکعب یا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اگر آب رودخانه الوده شود چه اتفاقی برای جانوران می آفتد.

آلودگی آب‌های زیرزمینی

بسیاری از مواد شیمیایی سمی هستند. بیمارگرها (پاتوژنها) می‌توانندزمینه‌ساز بروز بیماریهای منتقل شونده از راه آب در انسان یا حیوانِ میزبان شوند. دگرگونی شیمی فیزیک آب شامل میزان اسیدی بودن (تغییر pH)، رسانایی الکتریکی، دما، و پرغذایی است. پرغذایی افزایش غلظت مواد شیمیایی مغذی در یک زیست بوم است تا جایی که منجر به افزایش باروری گیاهی آن زیست بوم شود. بسته به میزانِ آن، پرغذایی ممکن است پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی شامل خفگی (کم هوایی) و کاهش شدید کیفیت آب را به دنبال داشته باشد که تاثیر خود را در جمعیت ماهیها و سایر حیوانات نشان می‌دهد. و جانوران می میرند.

بخش نظرات براي پاسخ به سوالات و يا اظهار نظرات و حمايت هاي شما در مورد مطلب جاري است.
پس به همين دليل ازتون ممنون ميشيم که سوالات غيرمرتبط با اين مطلب را در انجمن هاي سايت مطرح کنيد . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نيز نظري براي اين مطلب ارسال نماييد:


کد امنیتی رفرش