کمي طاقت داشته باشيد...
عنوان پاسخ بازديد توسط
20 2493 admin_piranshahrnet
0 831 admin_piranshahrnet
8 1501 admin_piranshahrnet
0 987 admin_piranshahrnet
0 961 admin_piranshahrnet
0 1018 admin_piranshahrnet
4 1261 admin_piranshahrnet
0 953 admin_piranshahrnet
0 936 admin_piranshahrnet
0 809 admin_piranshahrnet
0 782 admin_piranshahrnet
0 889 admin_piranshahrnet


درختان برای زمین و زمین برای زندگی

سیناپرس:مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست گفت: شعار روز بین المللی امسال « درختان برای زمین» است که شعار «درختان برای زمین و زمین برای زندگی» را برای امسال برگزیده است.

دکتر محمد جواد سروش مدیرکل درباره اهمیت این روز به خبرنگار سیناپرس، گفت: روز جهانی زمین پاک هرساله 22آوریل مصادف با 2 اردیبهشت ماه در سراسر جهان برگزار می‌شود و  بیش از 40 سال است که مردم و دولت‌ها این روز را گرامی می‌دارند.  این گرامی داشت می‌تواند توجه همگان را به سیاره‌ای که در آغوش آن زندگی می‌کنند، جلب کند. سیاره‌ای که 5 میلیارد سال عمر دارد و تنها در 200 هزار سال گذشته میزبان انسان هوشمند بوده است. انسان هوشمندی که دست کم در 150 سال اخیر تبدیل به میهمانی خفقان‌آور برای زمین شده و به سرعت در حال تخریب گهواره‌ خود است.

 

وی در ادامه افزود: مسئولیت عمده‌ تخریب بر عهده‌ تولیدات صنعتی انسان است. تولیداتی صنعتی که در سطح کلان، منابع زمین را استثمار می‌کنند و سپس به صورت فراورده‌هایی ناخوانده دوباره به دامان زمین بازمی‌گردند. این فراورده‌های ناخوانده را، مواد آلاینده و مسئله‌ مواجه شده با آن را آلودگی می‌خوانیم. مواد آلاینده می‌توانند حاصل سوزاندن حامل‌های انرژی و یا تولیداتی باشند که پس از مصرف بلااستفاده شده‌اند. زباله‌های الکترونیک از جمله آلاینده‌های مدرن هستند. محصولاتی کثیرالتولید مثل گوشی‌های همراه، باتری‌ها و کامپیوترها، در حجم بسیار زیاد تولید زباله می‌کنند.

 

مسئولیت عمده‌ تخریب بر عهده‌ تولیدات صنعتی انسان است. تولیداتی صنعتی که در سطح کلان، منابع زمین را استثمار می‌کنند و سپس به صورت فراورده‌هایی ناخوانده دوباره به دامان زمین بازمی‌گردند.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست تصریح کرد:  به دلیل پیشرفت های تکنولوژی، شرایط جمعیتی، الگوهای مصرفی و مشکلات فرهنگی هرروزه شاهد تخریب بیشتر محیط زیست  بوده ایم تا جایی که میلیون ها تن آلاینده هر روز وارد آب اقیانوس ها و مواد سمی وارد هوا می شود.از سوی دیگر  در همه دنیا به خصوص در ایران جنگل های سرسبز به بیان های لم یزرع تبدیل شده اند.

 

دکتر سروش عنوان کرد: تمامی این مسائل می تواند بر جمعیت گیاهی ، حیوانی و نسل گونه ها و موجودات تاثیرات منفی بی شماری بگذارد .به هر حال با شرایط موجود، کره زمین نیاز به توجه و حراست بسیاری داردزیرا  زندگی آینده و حیات بشر به سلامت این کره خاکی گره خورده است.

 

وی تاکید کرد: بنابراین رسالت ما این است که اندیشه های علمی، فکری وتوانایی اجرایی در تشکیلات را بسیج کرده و از محیط زیست حفاظت کنیم،البته در این راستا تمامی دستگاه ها به خصوص سازمان محیط زیست فعالیتهای بسیاری انجام داده است.

 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست  در باره اقدامات و فعالیتهیا سازمان محیط زیست برای حفظ ونگهداری از زمین خاطر نشان کرد: در بحث مدیریت اجرایی پسماندها ،استقرار سیستم های تشخیصی پسماندعادی و پزشکی اقدامات لازم انجام شده است.

 

وی افزود: بزرگترین مشکل زمین بحث انباشت پلاستیک هاست که دراین شرایط سازمان حفاظت از محیط زیست دستور العمل و ضوابط جایگزین پلاستیک های زیست تخریب پذیر را تدوین کرد. همچنین در رابطه با پسماندها دستور العمل استفاده از سوخت های مشتق شده از پسماند در صنایع که به عنوان یک انرژی می توان از انها استفاده کرد را در دستور کار داریم؛ تا شرایطی را فراهم کنیم که پسماندهعا دیگر به عنوان دور ریز و زباله به حساب نیایند بلکه به عنوان یک منبع انرژی در صنایع بتوان از آنها استفاده کرد. همچنین سیستم های تبدیل انرژی الکتریکی از این پسماندها را در استان های مختلف انجام راه اندازی خواهیم کرد.

 

دکتر سروش افزود: از مجموعه اقدامات دیگر که در دست اجراست ،ضوابط و قوانینی است که از سال 83 وجود دارد و مورد بازنگری قرار گرفته تا موانع بر سر راه دستگاه های اجرایی برداشته شود و  پشتوانه ای برای سرعت بخشیدن به انجام ماموریت های سازمان ها در حفظ و حراست از زمین باشد.

 

وی تاکید کرد:  همچنین در سال جدید با تاسیس صندوقی با عنوان صندوق ملی محیط زیست پشتوانه اجرایی برای  مدیریت پسماند که به عهده بخش تولید کننده و وارد کننده کالاست را برعهده گرفته ایم تا بتوانیم با اخذ 5/0در هزار قیمت کالا از تولید کنندگان و وارد کنندگان، به بازیافت و امحای باقی مانده پسماندها کمک کنیم.

 

دکتر سروش خاطر نشان کرد: در بحث بازیافت کار مهم دیگری که به عنوان رهیافت مثبت انجام داده ایم و در راستای بحث اقتصاد مقاومتی می تواند همین مهم یعنی بازیافت کمک بسیار بزرگی باشد .در واقع استفاده مجدد از منابعی است که از دسترس خارج شده اند و بازگرداندن آنها به چرخه تولید ضمن مدیریت پسماند ها میتواند تضمینی برای حفظ منابع طبیعی باشد آنها را برای آیندگان حفظ کند.

 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست  در پاسخ به این که آیا فرهنگ سازی می تواند در نگهداری و حراست از زمین بدون آلودگی موثر باشد ،گفت:به نظر بحث زمین پاک و مطرح شدن آن در یک روز خاص به این دلیل است که مردمی که در کره زمین زندگی می کنند به اهمیت پاکیزه نگه داشتن زمین و نقش خود در نگهداری این کره خاکی مطلع شوند ،زیرا درست است که  دستور العمل ها و قوانین لازم است اماکافی نیست و تا زمانی که مردم دست به دست هم ندهند هیچ کدام از قوانین نمی تواند موثر واقع شود.

 

وی  تاکید کرد: نقش رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی نیز می تواند بسیار موثر باشد تا برای مردم فرهنگ سازی و تشویقی باشد و برای مسئولان گوشزد وآگاه سازی در مورد نقش موثر شان در نگه داری زمین پاک باشد.

 

گفتنی است، گرچه فقر فرهنگی مردم علی الخصوص شهر نشینان در پاسداشت محیط زیست بسیار دامنه دار است اما اقداماتی نظیر حرکت به سمت استفاده از انرژی های نوین و پاک و حذف بنزین پتروشیمی ، برنامه ریزی برای تفکیک زباله که از طرف شهرداری ها نیز دنبال می شود و بالاخره استمداد از بزرگان نظام و تایید آنان برای جلوگیری از جنگل خواری از جمله این اقدامات است که می تواند جایگاه از دست رفته ایران در شاخصه های محیط زیستی را بازگرداند و آن را در سالیان دیگر ارتقا دهد.

بخش نظرات براي پاسخ به سوالات و يا اظهار نظرات و حمايت هاي شما در مورد مطلب جاري است.
پس به همين دليل ازتون ممنون ميشيم که سوالات غيرمرتبط با اين مطلب را در انجمن هاي سايت مطرح کنيد . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نيز نظري براي اين مطلب ارسال نماييد:


کد امنیتی رفرش